20 jaar LINK-magazine

Laat ik maar beginnen met mijn laatste werkstuk, gemaakt ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van Link-magazine. De hoofdredacteur van dit vakblad, een goede vriend en fietsmaat, vroeg me eind vorig jaar of ik een bronzen plaquette wilde maken voor de uitgevers van het blad. Toen ik ja zei, had ik geen enkel idee hoe lastig de klus zou worden. Voor de eerste keer (kleine) letters gieten en dan ook nog graag in de stijl van het ontwerp.

De letters zijn een crime geweest. Ik heb me rot gezocht naar het gewenste type en grootte van de letter. Maar zie daar, hulp kwam uit onverwachte hoek: de hobbywinkel verwees me door naar de bakwinkel om de hoek. Misschien dat ze me daar verder konden helpen. Ik keek mijn ogen uit in die winkel en heb er een siliconenmal gekocht waarmee je sterretjes met een letter erop in glazuur (en dus ook in was) kunt gieten. Dat “letter-gieten” was een intensief klusje. Vaak was er sprake van luchtopsluitingen en kon het sterretje met halve letter erop weer terug in de pan om opnieuw te smelten. Dat sterretje had ik natuurlijk niet nodig en heb ik eraf gesneden, zodat er een zetletter overbleef.

Voor alles heb ik met veel zoekwerk en geluk een oplossing gevonden. Tot aan de grote hoeveelheid kleine freesjes, gekregen/geleend van vroegere buurman Jan uit Tiel (tandtechnicus), twee weken vóór het werkstuk klaar moest zijn. Al met al mag het eindresultaat er wezen, toch?

Van ontwerp tot eindproduct

Het werkstuk heb ik allereerst in was gemaakt. Daarna heb ik aangietkanalen, gietkom en ontluchtingskanalen aangebracht. Vervolgens is er er een mal omheen gegoten bestaande uit een mengsel van chamotte en gips.

Na uitharding stook je de mal twee dagen lang uit in een speciale oven. Daarbij verbrandt de was en ontstaat er een holle ruimte in de mal. Het procedé wordt daarom ook wel verloren-was-methode genoemd of iets chiquer de cire-perdue. Op google kun je er prachtige voorbeelden van zien.

Daarna blaas je de mal schoon en kan er gegoten worden. Als het gietstuk goed gelukt is kun je vervolgens aan de slag met slijpschijf, beitels, schuur- en freesapparaat. Daar gaan in de regel nog veel uren in zitten.

Tot slot kun je het kunstwerk nog patineren oftewel er kleur op aanbrengen door het in te smeren met chemicaliën (bijvoorbeeld kopernitraat of zwavellever) en het met een brander te fixeren.